E-handel – mer än bara en digital affär

E-handeln på Internet och i mobilen ökar lavinartat – såväl konsumenter som företag handlar allt fler produkter över webben. Det höjer kraven på de säljande företagen att flytta fram sina positioner och öka sin närvaro i de digitala kanalerna.

E-handel är mycket mer än att tillgängliggöra sitt produktsortiment för beställning på nätet. Det är en möjlighet att skapa riktade sortiment och erbjudanden mot olika målgrupper, att maximera merförsäljningen av olika tillbehör och att profilera och bygga sitt varumärke. Så, innan man drar igång ett e-handelsprojekt är det viktigt att ha en genomtänkt strategi för satsningen.

När man väljer e-handelsplattform är det viktigt att säkerställa att den är anpassad för företagets specifika förutsättningar och behov. Den ska också vara enkel att använda – för såväl slutkunden som de som ska administrera systemet. Och givetvis måste den kunna integreras med befintliga bakomliggande system och med kreditkorts- och betallösningar.

Vi jobbar med flera olika e-handelsplattformar idag. Valet av plattform avgörs av varje enskild kunds förutsättningar och önskemål.